Slapen is lekker, gezond en belangrijk. Maar wat als je niet kúnt slapen, terwijl je zo verlangt naar een weldadige nachtrust?

Aline Kruit schreef het boek Slapen is niets doen en pleit voor ..tja, nietsdoen dus. In een eerder gesprek legt ze uit wat ze daarmee bedoelt.

Hieronder staat een therapie tegen slaapgebrek centraal: ACT.

En wat is Acceptance and Commitment Therapy (ACT)?

ACT is een vorm van gedragstherapie waarbij ervan uitgegaan wordt dat het tegenkomen van moeilijkheden (verlies, ziekte, moeilijke mensen en situaties) hoort bij het leven.

Deze moeilijkheden kunnen gevoelens, gedachten, lichamelijke sensaties, herinneringen en overtuigingen over jezelf oproepen, zoals angst, somberheid, gedachtes (ik ben niet goed genoeg, ik kan het niet, ik ben niet interessant, zie je wel, had ik toen maar anders gereageerd), onrust in je buik, gespannen schouders enz.

Dit noemen we innerlijke ervaringen.

Net als bij slapeloosheid neigen mensen ernaar om er controle over te willen hebben: de angst moet weg, ik moet eerst minder somber zijn voor ik kan werken etc. Het werkt alleen niet. Uiteindelijk is het de doorgeslagen controle op normale verschijnselen die lijdt tot minder goed functioneren. Bijvoorbeeld steeds meer situaties en mensen vermijden omdat je sociaal angstig bent. Hoe meer je de innerlijke ervaringen onder controle wil krijgen (ook wel vermijden of bestrijden genoemd) des te verder raak je verwijderd van de persoon die je eigenlijk wil zijn. Je staat dan meer in een overleefstand dan dat je je leven daadwerkelijk leeft.

Maar hoe werkt het dan?

Bij ACT leer je om je innerlijke ervaringen niet als vijand te beschouwen maar als iets wat bij het leven en menszijn hoort.

Je leert (mindfulness)vaardigheden aan om beter om te kunnen gaan met de innerlijke ervaringen. Daarnaast ga je aan de slag met ontdekken van wat er echt voor jou toe doet als persoon, wat jij belangrijk vindt, waar jij voor staat.

Je waarden.

Als je naar waarden gaat leven, kom je juist die innerlijke ervaringen weer tegen (bijv. angst om niet aardig gevonden te worden als je Nee zegt, terwijl je voorheen overal Ja op zei).

En die innerlijke ervaringen kun je dan beter hanteren omdat je daar vaardigheden voor geleerd hebt.

Bestellen

Je kan het boek hier bestellen.

  • Slapen is niets doen

    20,00